søndag den 15. april 2012

S ø n d a g

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg elsker at lave mad. Så da jeg havde nogle asparges, bælgede ærter og en stump parmasan, tænkte jeg, at jeg ville lave risotto med pocheret laks.

Når jeg laver risotto, laver jeg det faktisk lidt på slum, men vil prøve med en opskrift til 2 personer.

Du skal bruge:

1,5 dl. Risottoris - jeg bruger dem fra princip, men man kunne jo prøve med grødris (det bruger jeg, når jeg laver paella)
1 hvidløgsfed
1/2 rødløg og 3 forårsløg
Bæglede ærter
Olivenolie, ca 2-3 spsk.
Og lidt hvidvin - hvis du har, ellers er det ligemeget
Mellem 0,5-1 liter hønseboullion (den gode på terning ;-))

Du starter med at skære hvidløg og løg i små tern (gem de grønne toppe fra forårsløgene, dem bruger jeg til sidst)
Dem svitser du i olien, indtil de er klare.

Når de er klare, hældes lidt hvidvin på, lad det koge lidt og tilsæt derefter risene og rør rundt.

Hurtigt efter tilsættes hønseboullionen lidt efter lidt, det må endelig ikke brænde på. Efter 20-30 minutters røren rundt, skulle du have en perfekt risotto.
Husk endelig til slut at rive noget parmasan over og tilsæt asparges, ærter og toppene fra forårsløgene.


For smagens skyld og fordi jeg havde det, tilsatte jeg lidt safran i hønseboullionen, det giver en skøn smag og farve.

Velbekomme og god søndag!

Imorgen står den på en dejlig fridag i det københavnske. Nogle ideer til, hvor min veninde og jeg kan spise frokost?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar